2018
- Peres, F. M. de A.; Pontual Falcão, T.; Morais, D. C. S.; Aquino, J. R. S. Química em Atividade: Participação de Educandos do Ensino Médio no Design de Jogos Digitais Educacionais para Educação do Campo. II Workshop de Design Participativo & Tecnologias Educacionais, VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação – CBIE 2018, Fortaleza.
- Pontual Falcão, T.; Araújo, D. R. B.; França, R. S.; Andrade, E. C. França, C. Currículo da Licenciatura em Computação: uma Proposta Alinhada às Novas Diretrizes e Demandas Contemporâneas. IV Workshop da Licenciatura em Computação, VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação – CBIE 2018, Fortaleza.
- Pontual Falcão, T. Miniatividades sobre Conceitos Básicos de IHC: Dinamizando Aulas Expositivas. Workshop sobre Educação em IHC, XVII Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais – IHC 2018, Belém.
- Pontual Falcão, T. Feedback and guidance to support children with intellectual disabilities in discovery learning with a tangible interactive tabletop. ACM Transactions on Accessible Computing (TACCESS) 11(3), article n. 16. DOI: 10.1145/3226114.
- Pontual Falcão, T. Tangible Representational Properties: Implications for Meaning Making. Multimodal Technologies and Interaction, 2(3), 54, https://doi.org/10.3390/mti2030054.
- Medeiros, R. P.; Ramalho, G. L.; Pontual Falcão, T. A systematic literature review on teaching and learning introductory programming in higher education. IEEE Transactions on Education, v. PP, issue 99, p. 1-14, DOI: 10.1109/TE.2018.2864133
- Pontual Falcão, T.; Dackermann, T.; Schüler, M.; Ulrich, C.; Klemke, A.; Moeller, K. Tangible Tens: Evaluating a Training of Basic Numerical Competencies with an Interactive Tabletop. Proc. CHI 2018, Montreal-CA. https://doi.org/10.1145/3173574.3174125
- Gomes, T. C. S.; Pontual Falcão, T.; Tedesco, P.C.A.R. Exploring an approach based on digital games for teaching programming concepts to young children, International Journal of Child-Computer Interaction, v.16, p. 77-84. https://doi.org/10.1016/j.ijcci.2017.12.005
- Pontual Falcão, T.; Peres, F. M. de A.; Morais, D. C. S.; Oliveira, G. da S. Participatory methodologies to promote student engagement in the development of educational digital games. Computers & Education, v. 116, p. 161-175. DOI: 10.1016/j.compedu.2017.09.006.
2017
- Pontual Falcão, T. A integração dos idosos ao mundo das tecnologias digitais. Revista Computação Brasil, v.34, p. 23-28. Sociedade Brasileira de Computação.
- Pontual Falcão, T. Action-effect mappings in tangible interaction for children with intellectual disabilities. International Journal of Learning Technology, v. 12, n. 4, p.294–314. DOI: 10.1504/IJLT.2017.089908
- Pontual Falcão, T. ; Oliveira, G. S.; Peres, F. M. de A.; Morais, D. C. S. Design Participativo de Jogos Digitais Educacionais por Adolescentes Imersos em uma Comunidade de Prática. Revista Sistemas e Computação, v.7, n.2, p. 189 – 205.
- Pontual Falcão, T.; Barbosa, R. S.; Gomes, T. C. S. An Analysis of Interaction Design in Children’s Games Based on Computational Thinking. International Journal on Computational Thinking – IJCThink, vol. 1, n.1, p. 16-27.
- Pontual Falcão, T.; Yong, X.; Sulmont, E.; Ferguson, R. D.; Moffatt, K. A digital pen and paper email system for older adults. In Adjunct Proceedings of the ACM User Interface Software and Technology Symposium (UIST ’17). ACM, Quebec City, QC, Canada, 189-191. https://doi.org/10.1145/3131785.3131827.
- Morais, D. C. S.; Pontual Falcão, T. ; Oliveira, G. S.; Peres, F. M. de A. Conteúdos Curriculares em Jogos Digitais Educacionais: Desafios de um Processo Participativo. Workshop de Informática na Escola – WIE 2017, Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Recife – PE.
- Cândido, D.; Pessoa, G.; Vasconcelos, B.; Silva, L. L.; Oliveira, R. Oliveira, M. T.; Pontual Falcão, T. Estudo Comparativo de Abordagens Referentes ao Desenvolvimento do Pensamento Computacional. Workshop de Informática na Escola – WIE 2017, Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Recife – PE.
- Levay, P.; Pontual Falcão, T. ; Souza, R. I-teach: Processo de Concepção de um Protótipo de Busca e Compartilhamento de Jogos Digitais para Ensino e Aprendizagem de Inglês. Workshop de Informática na Escola – WIE 2017, Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Recife – PE.
- Morais, D. C. S.; Pontual Falcão, T. “Today Is So Cool Nobody Wants to Leave”: What Makes Teenagers Engaged in Developing Educational Games at School? Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE 2017, Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Recife – PE.
- Santos, D. C. V.; Pontual Falcão, T. Acompanhamento de Alunos em Ambientes Virtuais de Aprendizagem Baseado em Sistemas Tutores Inteligentes. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE 2017, Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Recife – PE.
- Pontual Falcão, T. ; Oliveira, G. S.; Peres, F. M. de A.; Morais, D. C. S. Design Participativo de Jogos Educacionais na Comunidade de Prática do Projeto DEMULTS. Workshop sobre Design Participativo e Tecnologias Educacionais – WPart. Anais dos Workshops do Congresso Brasileiro de Informática na Educação, Recife-PE.
- Negromonte Oliveira, M. J.; Pontual Falcão, T. Chroma Key: o simulacro de cenários (versão expandida). Revista Tecnologias na Educação, Ano 9, vol. 20, Edição temática IV.
- Miranda, A. F. S.; Lins, F. A. A.; Nóbrega, O. O.; Pontual Falcão, T. Evaluation of Virtual Learning Environments for the Teaching of Students with Down Syndrome. IEEE International Conference on Systems, Man and Cybernetics. Banff, Canada.
- Ferguson, R. D.; Pontual Falcão, T.; Yong, X.; Moffatt, K. “I Crack My Brain”: the Gap Between Older Adults’ Efforts and Participatory Design Demands. Workshop Problems in Practice: Understanding Design Research by Critiquing Cases, Conference on Human Factors in Computing Systems – CHI’17.
- Silva, J. P. da; Pontual Falcão, T. Jogos Infantis e Pensamento Computacional: em Busca de um Conjunto de Diretrizes de Design. II Congresso sobre Tecnologias na Educação – CTRL+e 2017, Mamanguape – PB, Brasil.
- Negromonte Oliveira, M. J.; Pontual Falcão, T. Chroma Key: o simulacro de cenários. II Congresso sobre Tecnologias na Educação – CTRL+e 2017, Mamanguape – PB, Brasil.
- Oliveira, E.; Moraes, I.; Pereira, I.; Nogueira, S. C.; Pontual Falcão, T. Ambiente para Avaliação Automática de Robôs Virtuais: Uma Forma de Apoio à Aprendizagem de Robótica. II Congresso sobre Tecnologias na Educação – CTRL+e 2017, Mamanguape – PB, Brasil.
2016
- Nogueira, S.; Pontual Falcão, T.; Mota, A.; Oliveira, E.; Moraes, I.; Pereira, I. An approach for verifying educational robots. Brazilian Symposium on Formal Methods – SBMF 2016, Natal – RN, Brazil. Springer International Publishing, LNCS 10090, p.59-77. DOI: 10.1007/978-3-319-49815-7_4.
- França, C.; Pontual Falcão, T.; Marinho, M. L. M.; Cardoso, M.; Nóbrega, O.; Souza, R.; Sampaio, S. EITA! Uma Proposta Inovadora para um Programa de Pós-Graduação Latu-Sensu em Educação, Inovação e Tecnologia Aplicada. XXII Workshop de Informática na Escola – WIE 2016 (Congresso Brasileiro de Informática na Educação – CBIE 2016), Uberlândia – MG, Brasil.
- Oliveira, M. J. N. de; Pontual Falcão, T. Arte e tecnologia: possibilidades de fazeres artísticos com dispositivos móveis. 15o Encontro Internacional de Arte e Tecnologia #15.ART, Brasília – DF, Brasil.
- Pontual Falcão, T.; Araújo, D. R. B. ; Teixeira, R. V.; Barros, G. D. N.; Silva, E. L. O.; Câmara, D. L. B. M. Inovando no Terceiro Setor: a Disciplina de IHC Aplicada ao Contexto do Movimento Pró-Criança. VII Workshop sobre Educação em IHC – WEIHC (XV Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais – IHC 2016), São Paulo – SP, Brasil.
- Pereira, A. U. F.; Pontual Falcão, T. Digital repositories of learning objects in the context of distance education in Brazilian public institutions. European Multidisciplinary Research Network on the Challenges and Uses of Information and Communication Technologies – EUTIC International Conference 2016, Zakynthos, Greece.
- Oliveira, M. J. N. de; Pontual Falcão, T. Arte e tecnologia: possibilidades didáticas com o uso de tablets. Em: A (re)significação da formação docente no espaço da produção científica. Lira, M. R. de (Org.). EDUPE, Recife, 2016.
- Raabe, A. L. A.; Gomes, A. S.; Bittencourt, I. I.; Pontual Falcão, T. (Orgs) Educação criativa: multiplicando experiências para a aprendizagem. Recife: Pipa Comunicação, 2016. 470p. (Série professor criativo, IV).
- Pereira, A. U. F.; Pontual Falcão, T. Repositório digital na Educação a Distância do IFPI: compartilhamento de objetos de aprendizagem. XIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância – ESUD 2016, São João del-Rei – MG, Brasil
- Silva, C. J. F. da; Pontual Falcão, T. Recursos educacionais acessíveis na Educação a Distância. XIII Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância – ESUD 2016, São João del-Rei – MG, Brasil.
- Pontual Falcão, T.; Da Rocha Falcão, J. T.; Hazin, I. Gamificação na sala de aula: subsídios para a oferta de contexto pedagógico em regime de zona de desenvolvimento proximal. Revista Tecnologias na Educação, vol 16, Edição Temática II.
- Pontual Falcão, T. Integrating Aspects of Gamification in the Classroom: Takeaways from a Tentative Experience with Undergraduates. I Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação – CTRL+e 2016, Natal – RN, Brasil.
- Oliveira, E.; Diniz, J. R. B.; Pontual Falcão, T. Ensino e Aprendizagem Através de Dispositivos Móveis no Ramo do Direito: uma Revisão Sistemática da Literatura. I Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação – CTRL+e 2016, Natal – RN, Brasil.
- Gualberto, V.; Tavares, H.; Correia, C.; Pontual Falcão, T. Proposta de um Aplicativo Gamificado para o Ensino de Cálculo. I Congresso Regional sobre Tecnologias na Educação – CTRL+e 2016, Natal – RN, Brasil.
- Pontual Falcão, T. Perception of Representation Modalities and Affordances in Tangible Environments by Children with Intellectual Disabilities. Interacting with Computers, 28(5), p.625-647, 2016. DOI: 10.1093/iwc/iwv037.
2015
- Gualberto, V.; Souza, A.; Barbosa, R.; Fragoso, S.; Aires, F.; Pontual Falcão, T. Uso de simulação para o suporte ao ensino da área de Redes de Computadores. In: Cambraia, A. C.; Rosmann, M. A.; Soares, R. C. (Orgs), Prática Profissional da Educação Tecnológica: Concepções, experiências e dinâmicas investigativas. Passo Fundo: Méritos Editora, 2015. ISBN: 978-85-8200-49-6.
- Reis, J. ; Hazin, I. ; Da Rocha Falcão, J. T.; Meira, L.; Bendassolli, P.; Guerra, A.; Pontual Falcão, T. ; Gomes, A. ; Oliveira, M. and Rêgo, J. Development and Results of an Instrument to Search for Competences and Abilities in Information Technology. Creative Education, 6, 2384-2396. DOI: 10.4236/ce.2015.622244.
- Pontual Falcão, T.; Araújo, R. A. Projeto de Software Educativo: o Papel do Licenciado em Computação e a Importância da IHC. 2015. VI Workshop de Ensino de IHC – WEIHC 2015;XIV Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais – IHC 2015, Salvador – BA, Brasil.
- Pontual Falcão, T.; Gomes, T. C. S.; Albuquerque, I. R. 2015. O Pensamento Computacional Através de Jogos Infantis: uma Análise de Elementos de Interação. XIV Simpósio Brasileiro sobre Fatores Humanos em Sistemas Computacionais – IHC 2015, Salvador – BA, Brasil.
- Pontual Falcão, T.; Barbosa, R. S. 2015. “Aperta o Play!” Análise da Interação Exploratória em um Jogo Baseado em Pensamento Computacional. XXVI Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE 2015, ; Congresso Brasileiro de Informática na Educação – CBIE 2015, Maceió – AL, Brasil.
- Gomes, T. C. S.; Barreto, P. P.; Albuquerque, I. R.; Pontual Falcão, T. (2015). Avaliação de um Jogo Educativo para o Desenvolvimento do Pensamento Computacional na Educação Infantil. I Workshop de Ensino em Pensamento Computacional, Algoritmos e Programação – WAlgProg 2015; Congresso Brasileiro de Informática na Educação – CBIE 2015, Maceió – AL, Brasil.
- Levay, P. B.; Pontual Falcão, T.; Diniz, J. R. B.; Souza, R. Uma Experiência de Uso de Jogos Digitais como Ferramentas de Apoio para Aprendizagem de Inglês por Crianças. XXI Workshop de Informática na Escola – WIE 2015,Congresso Brasileiro de Informática na Educação – CBIE 2015, Maceió – AL, Brasil.
- Morais, D. C. S.; Pontual Falcão, T. 2015. Processos Participativos de Desenvolvimento de Jogos Digitais em Contextos Escolares. 4º DesafIE – Workshop de Desafios da Computação Aplicada à Educação, Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – CSBC 2015, Recife – PE, Brasil.
2014
- Firmo, D. C. A.; Gondim, H. S. M.; Pontual Falcão, T. 2014. Alunos como protagonistas na construção do conhecimento: uma experiência prática na disciplina de IHC. Workshop de Educação em Computação – WEI2014, Congresso da Sociedade Brasileira de Computação – CSBC 2014, Brasília – DF, Brasil.
- Pontual Falcão, T. 2014. Aprender Fazendo: o Protagonismo Estudantil como Prática Pedagógica de Design Centrado no Usuário. Workshop de Ensino de Interação Humano-Computador – WEIHC 2014, IHC 2014, Foz do Iguaçu – PR, Brasil.
- Pontual Falcão, T.; Santos, R.; Rodrigues, A.; Silva, P. 2014. Corpo e Mente: uma Análise Educacional e de Usabilidade da Interação Corporal em Videogames. Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais – IHC2014, Foz do Iguaçu -PR, Brasil.
2013
- Gondim, H. S. M.; Firmo, D. C. A.; Pontual Falcão, T. 2013. “É pra fazer o que, professora?” Fomentando iniciativa e inovação na disciplina de IHM. XIII Jornada de Pesquisa, Ensino e Extensão – JEPEX 2013, UFRPE, Recife – PE, Brasil.
2012
- Pontual Falcão, T.; Neiva, D. H.; Oliveira, E. A. de. 2012. Bada Internship: Developing Learners’ Skills through problem-based learning and agile methods within a work environment. IASTED International Conference Computers and Advanced Technology in Education – CATE 2012, Napoli – Italy.
- Pontual Falcão, T.; Price, S. Independent Exploration With Tangibles for Students With Intellectual Disabilities. 2012. International Conference on Interaction Design and Children – IDC2012, Bremen – Germany.
- Pontual Falcão, T. Price, S. 2012. Tangibles for Students with Intellectual Disabilities. Workshop on Interactive Technologies for Children with Special Needs, IDC 2012, Bremen – Germany.
2011
- Price, S.; Pontual Falcão, T. 2011. Where the attention is: Discovery learning in novel tangible environments. Interacting with Computers 23(5), p. 499-512.
- Oliveira, E. A.; Pontual Falcão, T.; Ximenes, V.; Melo, P. 2011. Widgets Internship: Developing Learners Skills in a User-Centered Design Process. Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais – IHC2011, Porto de Galinhas – PE, Brasil.
2010
- Pontual Falcão, T. ; Price, S. Interfering and resolving: How tabletop interaction facilitates co-construction of argumentative knowledge. International Journal of Computer-Supported Collaborative Learning – IJCSCL 6(4), p. 539-559.
- Price, S.; Sheridan, J. G.; Pontual Falcão, T. 2010. Action and Representation in Tangible Systems: Implications for Design and Learning Interactions. International Conference on Tangible, Embedded and Embodied Interaction – TEI2010, Cambridge – MA, USA.
- Pontual Falcão, T.; Price, S. 2010. Informing Design for Tangible Interaction: a Case for Children with Learning Difficulties. International Conference on Interaction Design and Children – IDC2010, Barcelona – Spain.
2009
- Pontual Falcão, T.; Price, S. 2009. What have you done! The role of ’interference’ in tangible environments for supporting collaborative learning. International Conference on Computer Supported Collaborative Learning – CSCL’09, Rhodes – Greece.
- Price, S.; Pontual Falcão, T.; Sheridan, J.G.; Roussos, G. 2009. The effect of representation location on interaction in a tangible learning environment. International Conference on Tangible and Embedded Interaction – TEI’09, Cambridge – UK.
- Price, S. ; Pontual Falcão, T. Designing for physical-digital correspondence in tangible learning environments. International Conference on Interaction Design and Children, IDC ’09, Como – Italy.
- Pontual Falcão, T.; Price, S. The role of tangible technologies for promoting effective inclusion. Workshop on Creative Interactive Play for Disabled Children, IDC 2009, Como – Italy.
- Sheridan, J.G.; Price, S.; Pontual Falcão, T. Wii Remotes as Tangible Exertion Interfaces for Exploring Action-Representation Relationships. Workshop on Whole Body Interaction, CHI ’09, Boston – USA.
- Pontual Falcão, T.; Price, S.; Sheridan, J.G. Extending concepts of engagement in tangible environments. Workshop on Tangibles for Children, CHI ’09, Boston – USA.
- Price, S.; Roussos, G.; Pontual Falcão, T.; Sheridan, J.G. 2009. Tangible tabletop design and interaction for science learning. Position paper. STELLAR Alpine Rendez-Vous Workshop on Tabletops for Education, Garmisch-Partenkirchen – Germany.
2008
- Price, S.; Sheridan, J.G.; Pontual Falcão, T.; Roussos, G. 2008. Towards a Framework for Investigating Tangible Environments for Learning. International Journal of Arts and Technology – IJART. Special Issue on Tangible and Embedded Interaction 1 (3/4), p. 351-368.
- Pontual Falcão, T.; Price, S. 2008. Exploring sounds to enhance learning of abstract concepts. International Workshop on Haptic and Audio Interaction Design, Jyvaskyla – Finland.
- Pontual Falcão, T.; Price, S.; Sheridan, J.G.; Roussos, G. 2008. Representation relationships in tangible environments: Emergent themes for collaborative interaction. Shareable Interfaces for Learning Workshop. Sussex University Creativity Zone – UK.
- Furtado, A. W. B.; Pontual Falcão, T.; Gomes, A. S.; Rodrigues, C. E. M.; Sonnino, R. E-du Box: Educational Multimedia
with Tangible-Enhanced Interaction. Designing Interactive Systems – DIS2008, Cape Town – South Africa.
2007
- Pontual Falcão, T.; Gomes, A. S. 2007. Interfaces Tangíveis para a Educação. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE 2007, São Paulo – Brasil.
- Pontual Falcão, T.; Meira, L.; Gomes, A. S. 2007. Designing Tangible Interfaces for Mathematics Learning in Elementary School. Workshop on Perspectives, Challenges and Opportunities for Human-Computer Interaction in Latin America – CLIHC 2007, Rio de Janeiro – Brasil.
2006
- Pontual Falcão, T.; Gomes, A. S. 2006. Design de Interfaces Tangíveis Educacionais: uma Metodologia Baseada em Contexto. Simpósio Brasileiro de Fatores Humanos em Sistemas Computacionais – IHC’06, Natal – RN, Brasil.
2005
- Alves, E. C. M.; Alves, S. V. L,; Pontual Falcão, T.; Gomes, A. S. 2005. Cenários no projeto de ambientes colaborativos síncronos de aprendizagem. Simpósio Brasileiro de Informática na Educação – SBIE 2005, Juiz de Fora – MG, Brasil.